Friday, April 22, 2011

Alternatif sambutan hari lahir


Alternatif sambutan hari lahir

Bismillah, buat diriku dan saudara seagama, pada yang belum menyambut hari kelahiran pada tahun ini - mari kita amalkan mudah-mudahan kita beroleh keberkataan dan pemeliharaan dari Zat yang Maha memelihara. 

1. Baca Surah al-Fatihah 7 kali, al-Falaq 7 kali, al-Nas 7 kali, Ayat Kursi 21 kali  dan Ayat 9 dari Surah Yasin sebanyak 313 kali :

وَجَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ (٩)

Ertinya: Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka, dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar).

Semua ini diamalkan selama seminggu bermula hari kelahiran kita sendiri dan afdhal pada waktu kelahiran kita. Kalau lahir pada jam 3 petang maka bermulalah dengan saat tersebut dan berterusan waktunya sampai 7 hari.

2. Kemudian bila hendak beramal dengan sesuatu amalan cukup dibaca Ayat 9 dari Surah Yasin tadi beberapa kali sebagai pendinding.


No comments:

Post a Comment