Rabu, 24 Mac 2010

Kumpulan doa



Kumpulan doa

Doa Penutup majlis
Subhanakallohumma wa bihamdika, Asyhaduallaillaha illa anta astaghfiruka
waatubu ilaika
Maha Suci Engkau, ya Alloh, aku memujiMu. Aku bersaksi tiada Illah yang berhak disembah
kecuali Engkau aku mohon ampun dan bertaubat kepadaMu

Doa kepada kedua orangtua
Allah hummaghfirli waliwalidaiyya war hamhumma kamaa robbayaani shogiro
Ya Allah, ampunilah kedua orang tuaku dan kasihanilah mereka berdua sebagaimana
mereka mendidikku sewaktu kecil

8 Permohonan dalam duduk antara dua sujud
Rabbighfirlii (ampuni aku), Warhamnii (sayangi aku), Wajburnii (tutupi aib-aibku)
Warfa’nii (angkat derajatku), Warzuqnii (beri aku rizki), Wahdinii (beri aku petunjuk)
Wa’afinii (sehatkan aku), Wa’fuani (maafkan aku).

Persediaan sebelum berZikir
Hubungkan rasa Ingat Anda kepada Allah
Timbulkan rasa rindu dan cinta kepada Allah
Hadirkan hati anda dan pasrahkan jiwa raga
Mohonlah bimbingan kepada-Nya
Ya Allah Ampuni kami
Ya Allah Ajarkan kami dan bimbinglah kami
didalam menuju makrifat kepada Engkau
Ya Allah lindungilah kami dari
godaan nafsu dan syetan yang terkutuk
Bismillahirrahmanirrahiem…… (basmallah)
Asyhadu anlaa ilaha ilallah ... (syahadat)
Allahumma shalli `ala Muhammad ... (shalawat)
Ya … Allah … Ya Allah …Ya Allah …Ya Allah
Ya Allah … Ya Allah …Ya Allah

Doa dan petikan dari Al Hikam
Ya Allah ... masukkan kami ke dalam golongan mereka yang telah Engkau berikan
kepada mereka yang berbaik sangka terhadapMu
Ya Allah ... rezekikanlah kami dengan kurniaMu Yang Maha Sempurna sebagaimana yang Kau berikan kepada mereka yang diterangi dengan cahaya NurMu Yang Maha Agung
Ya Allah ...jauhilah dan lindungi kami dari golongan mereka yang sesat lagi menyesatkan

Doa Pembuka Majlis
A'uudzubillaahi minasy syaythaanir rajiim Bismillaahir rahmaanir rahiim Wash-shalaatu was-salaamu 'alaa asyrafil Mursaliin Sayyidinaa wa Nabiyyina Muhammadin
wa 'alaa aalihi wa Shahbihi ajma'iin

Hak-Hak dan Hukum Waktu
Waktu Taat : wajib kita pandang
amalan ibadat yang mampu kita
lakukan itu adalah KURNIA dari Allah
Waktu Nikmat : wajib kita SYUKUR pada
ANUGERAH Allah
Waktu Bala : wajib kita BERSABAR
dgn ujian dan QadaNya
Waktu Maksiat : wajib kita
segera BERTAUBAT

"Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan
tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada
Allah dari empat hal. Hendaknya ia berkata : 'Ya Allah, aku
memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab
kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta dari keburukan
fitnah Dajjal."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan