Sunday, June 6, 2010

Doa khatam Al-Quran


Doa khatam Al-Quran

Ya Allah, rahmatilah aku dengan al-Quran, jadikanlah ia sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk dan rahmat bagiku. Ya Allah, ingatkanlah apa yang aku lupa daripadanya, berikanlah ilmu apa yang belum aku ketahui mengenainya, anugerahkanlah kepadaku untuk membacanya di tengah malam dan penghujung siang, jadikanlah ia sebagai hujah bagiku wahai Rabb seru sekelian alam.

Ya Allah perbaikkilah bagiku agamaku kerana dialah penjaga urusanku, perbaikkilah bagiku akhiratku, kerana ia tempat kembaliku, jadikanlah kehidupan sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematian sebagai kerehatan dari segala kejahatan.

Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada penghabisannya, dan sebaik-baik amalku adalah penutupnya dan sebaik-baik hari bagiku adalah hari berjumpa dengan Mu. Ya Allah aku mohon kepada Mu kehidupan yang tenteram, kematian yang tenang dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan tidak membuka aib.

Ya Allah, aku mohon kepada Mu sebaik-baik permohonan, sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amal, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kehidupan, sebaik-baik kematian, teguhkanlah aku, beratkanlah timbangan kebaikanku, teguhkanlah keimananku, tinggikanlah darjatku, terimalah solatku, ampuni segala kesalahanku, aku mohon ketinggian syurga.

Ya Allah, aku mohon kepada Mu keharusan mendapat rahmat Mu dan keteguhan pengampunan Mu, keselamatan dari segala dosa, kejayaan dari semua kebajikan, keuntungan syurga dan keselamatan dari neraka. Ya Allah perbaikkilah akhir hayat kami dalam segala perkara, selamatkanlah kami dari kenistaan hidup di dunia dan seksaan akhirat.

Ya Allah anugerahkanlah bagi kami ketakutan kepada Mu yang dapat menghindarkan kami dari berbuat maksiat kepada Mu, ketaatan yang dapat menyampaikan kami kepada syurga Mu, keyakinan yang dapat memperkecil musibah dunia yang menimpa kami, berilah kenikmatan kepada kami dengan pendengaran, penglihatan, dan kekuatan kami selama hidup kami, jadikanlah ia sebagai peninggalan kami, jadikanlah pembalasan kami kepada oarang yang menzalimi kami, tolonglah kami menghadapi orang-orang yang memusuhi kami, janganlah Engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami yang paling besar, dan pengetahuan paling akhir kami, janganlah Engkau beri kekuasaan atas kami kepada orang yang tidak mengasihi kami.

Ya Allah, janganlah Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami melainkan Engkau telah mengampuninya, janganlah Engkau tinggalkan kesusahan kepada kami melainkan Engkau telah menggembirakannya, janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami melainkan Engkau telah menunaikanya, dan janganlah Engkau tinggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat pada kami melainkan Engkau telah menunaikannya wahai Zat Yang Maha Mengasihani.

Ya Rabb kami, berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkanlah kami dari seksaan api neraka, semoga Allah melimpahkan selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Besar Muhammmad s.a.w dan kepada keluarga serta para sahabatnya yang baik.

No comments:

Post a Comment